Yoga at the Park

כוח הטבע
 מיינדפולנס וויסות רגשי-חברתי בסביבות חוץ

מודל חינוכי-טיפולי

ייעוץ, סדנאות והשתלמויות לאנשי טיפול, חינוך והורים

בתקופה האחרונה אנחנו רואים יותר ויותר צורך בחיזוק החוסן והויסות-העצמי. באביב האחרון יצא חוזר מנכ"ל משרד החינוך להגברת ההכלה בחינוך בעזרת לימוד מיומנויות חברתיות-רגשיות. ההתכנסות  והבידוד בשל מגפת הקורונה הגבירו את הנטייה שלנו לראות בטבע כוח ומקור לחיזוק הרווחה והבריאות הנפשית. לראיה, גינות קהילתיות, חינוך סביבתי, טיולים רגליים וגינון הן דוגמאות לפעילויות שנעשו יותר נפוצות ומעידות על צורך ממשי לשהייה בסביבת חוץ.

מה שנובע מהלב, זוהה כבר מזמן באקדמיה, כאשר באמצע המאה הקודמת פורסמו מחקרים שהראו איך הטבע מאיץ תהליכי ריפוי. לפני כ-15 שנה הומשגה "הפרעת חוסר טבע" כמנגנון המחבר בין הקרבה לטבע ובין החוסן הנפשי והגופני. מאז מחקרים רבים  תיקפו את תרומת החינוך והטיפול בסביבת-חוץ לשיפור הקשב, הויסות-הרגשי ולפיתוח מיומנויות חברתיות. 

מתוך ההבנות והצרכים הבוערים האלו, נהגה מודל מו"ח הטבע, כבסיס לתכנית לעבודה קבוצתית מבוססת מיינדפולנס בסביבת-חוץ, לפיתוח חוסן נפשי וויסות עצמי (חברתי-רגשי-קשבי). בבסיס המודל תיאוריות ומחקרים פסיכו-חינוכיים מעולמות המיינדפולנס, החמלה והטיפול בטבע בשילוב עם עקרונות הטיפול הקבוצתי בילדים וטבע-פדגוגיה.  

 

את המודל פיתחנו על סמך הידע המעשי, המחקרי והתיאורטי שצברנו במשך השנים וההכשרות. כעת אנו מעבירות השתלמויות וסדנאות להכשרה ליישום התכנית לאנשי חינוך ולאנשי טיפול.

Image by Marcus Wallis

"לך בעקבות הטבע והכל כבר יקרה לבד"
- לאו צה

מבנה התוכנית
  • מפגשים בסביבת-חוץ

  • למידה ממוקדת חוויה של המודל והתנסות ביישמויו

  • עקרונות לפיתוח מודעות, ויסות עצמי ומיומנויות חברתיות-רגשיות בסביבות חוץ 

  • הכרת הרקע התיאורטי והבסיס המחקרי לתרומת סביבת-החוץ לשיקום הויסות העצמי, המיומנויות החברתיות-רגשיות והלמידה האקדמית

  • התאמת דרכי יישום בהתאם לקהל היעד והמסגרת - טיפול, חינוך, הורות. 

מפתחות המודל
Ori%20harel%20educational%20psychologist
ד"ר אורי הראל

אורי היא פסיכולוגית חינוכית, חוקרת וויסות רגשי בחינוך בסביבת-חוץ.

בעלת קליניקה מקוונת ליעוץ וסדנאות במיינדפולנס ופסיכולוגיה חינוכית.

רביד בוגר

רביד בוגר היא פסיכולוגית חינוכית, מייסדת שותפה של המרכז לחינוך קשוב ואכפתי, מנחה בתכנית לפסיכותרפיה מבוססת מיינדפולנס, בעלת קליניקה ובצוות המטפלים של מרכז טבע ומהות.

Abstract Background
מאמרים שלנו
Kids Playing Outside
מגזין סקו"פ

"הפרעת חוסר-הטבע גורמת לעליה בהפרעות קשב, מתח נפשי ותחלואה גופנית... תלמידים הלומדים בסביבות חוץ נמצאים ברמה אקדמית גבוהה יותר ובעלי כישורים חברתיים-רגשיים וקשביים גבוהים יותר."

Kids Gardening
YNET

"למידה בטבע היא דרך מצוינת לאפשר לילדים ללמוד על עצמם, על כוחותיהם, לפתח אמפתיה ולהכיר בחשיבות שיתוף הפעולה."

Image by Albert Vincent Wu
מספרים עלינו

הרצאת חובה לכל איש.ת חינוך! מאירת עיניים וחשיבה. מלאה במידע חשוב המגובה במחקרים שתרם רבות לכל מערך הפיקוח לשינוי התפיסתי לגבי חשיבות ואופן העבודה בסביבות מחוץ לגן.

אורנה פז

מנהלת האגף לחינוך קדם יסודי

מעבר לתוכן המרתק, רבים הרגישו תחושה של רוממות רוח והשראה לצאת לטבע. משהו נפתח בהם בעקבות ההרצאה.

אסנת ריינמן 

מנהלת תחנת מערב, שפ"ח ירושלים

המפגש היה מעורר מחשבה, מפעיל ואופטימי. מענה מדוייק לצורך בשיח ממוקד, מקצועי, פתוח ויצירתי על מקומו של הטבע בתהליכי הלמידה בבית הספר. יצאנו עם רעיונות פרקטיים ליישום והמשך חשיבה.

טליה קולודני

בית-ספר כרמים, ירושלים